دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت حال کارگران خوب می‌شود، اگر «امنیت، معیشت و مسکن» کارگران را دریابید آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو‌های وارداتی از هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (١١ اردیبهشت ١۴٠٣) شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث حذف شد
سرخط خبرها

نان به نرخ روز نیست | گله نانوایان از نرخ نان ادامه دارد

  • کد خبر: ۴۷۲۹۶
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
  • ۱
نان به نرخ روز نیست | گله نانوایان از نرخ نان ادامه دارد
نانوایان مشهد از سهمیه پایین آرد نانوایی‌ها و افزایش هزینه‌های جاری همچنان گله می‌کنند و معتقدند افزایش هزینه دستمزد و مواد اولیه، با این نرخ نان پاسخگوی هزینه‌هایشان نیست.
طنین همتی|شهرآرانیوز، نرخ ثابت نان با وجود افزایش هزینه‌های جاری از جمله دستمزد کارگر، اجاره محل و افزایش قیمت خمیرمایه و... امسال صدای نانوایان را درآورده است، اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود، زیرا افزایش قیمت آرد هم به مشکلات آن‌ها افزود و مزید بر مشکلات تعطیلی چند روزه نانوایی‌ها شد.

یک نانوا در منطقه طلاب مشهد در تشریح هزینه‌های خود می‌گوید: از سال ۹۸ که نرخ نان را به ما اعلام کردند، خمیرمایه که حدود ۱۲۵ هزار تومان بود، تا کنون ۳۲۰ هزار تومان شده است. پلاستیک حمل نان قبلا بسته‌ای ۱۲ هزار تومان بود، اما اکنون بسته ۲۵ کیلویی آن کیلویی ۲۹ هزار تومان شده است. اجاره مکان هم که پارسال حدود ۶ میلیون تومان بود، امسال ۹ میلیون تومان شده، مزد کارگر و بیمه هم که با افزایش نرخ همراه بوده است، قبض گاز هم جزو هزینه‌های ثابت ما ماهانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. همه این افزایش قیمت‌ها را با نرخ مصوب نان که هیچ تغییری نکرده است، در نظر بگیرید. آیا این حق ما نیست که نرخ صحیح نان بررسی شود؟
 
وی ادامه داد: باز هم ما با این هزینه‌ها از اول سال گذران زندگی می‌کنیم. اما افزایش قیمت آرد و از طرفی افزایش تقاضای مردم با‌توجه‌به گرانی سایر کالا‌های اساسی از جمله برنج، آرد سهمیه‌ای هم جوابگوی ما نیست و ما را به تعطیلی چند روزه کشیده است.
 

این نانوا در ادامه درباره میزان سهمیه آرد و اینکه پاسخگوی نیازشان است یا نه، گفت: ۲۱۰ کیسه، سهمیه آرد ما در ماه است، درحالی‌که اگر تقاضای مردم را در نظر بگیرید به نیاز بیش از ۳۰۰ کیسه در ماه می‌رسید. ما مجبوریم این نیاز مازاد را از بازار آزاد و کارخانه‌ها تهیه کنیم. آردی که در گذشته کیسه‌ای ۹۰ هزار تومان می‌خریدیم، حالا باید کیسه‌ای حدود ۲۰۰ هزار تومان بخریم. باز هم این را در نظر بگیرید که با این افزایش قیمت آرد برای تهیه نان، باید با نرخ مصوب به دست مردم برسد.

وی تأکید کرد:  در نظر بگیرید که باتوجه‌به قیمت پایین دستمزد که ما توان پرداخت بیشتر از آن را نداشتیم، کارگر‌های متخصص هم از صنف ما رفتند و برایشان با این ساعت کاری به‌صرفه نبود. همه این‌ها به‌یقین در کیفیت نان تأثیر می‌گذارد.

معاون نظارت و بازرسی اتحادیه نانوایان مشهد با تأیید مشکلات نانوایان در وضعیت موجود، اظهار کرد: امروز که کارفرمای ما باید به‌دنبال تجهیزات و نظافت مغازه طبق پروتکل‌های بهداشتی و پیشرفت کارش باشد، خودش کارگر مغازه شده است تا بتواند هزینه‌هایش را پوشش دهد. در وضعیت موجود بهترین گزینه نرخ نان صحیح و مطابق با هزینه‌های جانبی نانوایان است.

خدایی در پاسخ به اینکه نان خوراک اولیه مردم است و آیا افزایش قیمت آن، مردم را بیشتر دچار آسیب می‌کند یا نه، پاسخ داد: ما حدود ۳۰۰۰ نانوایی در مشهد داریم که هر نانوایی دست‌کم ۴ کارگر دارد و اگر خانواده این کارگر‌ها را در نظر بگیریم که به‌نوعی مصرف‌کننده نان هستند، می‌بینیم که این گرانی در زندگی همه ما تأثیر گذاشته است.
 
اگر ما یک نان را ارزان نگه داریم، قطعا باید کیفیتش را پایین بیاوریم. وقتی خمیرمایه گران شود، جوش‌شیرین جای آن را می‌گیرد، وقتی کارگر متخصص رفت، کارگر غیرمتخصص جای او را می‌گیرد و وقتی کمبود آرد پیش بیاید و به هر شکلی بخواهیم قیمت را مصوب نگه داریم، خواه‌ناخواه مردم مجبورند هر نوع نانی را که تولید می‌کنیم، بخرند و این کیفیت پایین نان که نانوا هم برای آن دلایل منطقی دارد، در آخر به کم‌فروشی و گران‌فروشی ختم می‌شود.

وی افزود: مسلما همین کیفیت پایین نان سلامت مردم را به خطر می‌اندازد و مطمئنا مردم انتخابشان نان باکیفیت است تا نان بی‌کیفیت ارزان.

خدایی در ادامه تصریح کرد: قبلا که نانوایی‌ها آزادپز بودند، مردم حاضر بودند به‌ازای نان باکیفیت دوسه برابر بیشتر پول پرداخت کنند، ولی الان مجبورند هرچه ما می‌فروشیم را بخرند.

طبق گزارش میدانی شهرآرانیوز از نانوایی‌های شهر، بیشتر نانوایی‌ها آرد سهمیه‌ای ماهانه خود را با‌توجه‌به تقاضای خرید نان، در ۱۲ روز اول تمام می‌کنند و مجبورند باقی آرد لازمشان را با نرخ آزاد بخرند که با نرخ مصوب نان و افزایش قیمت آرد، برایشان مقدور نیست و آن‌ها را به‌سمت تعطیلی چند روزه می‌کشد که آن هم به‌نوعی تخلف محسوب می‌شود. نانوایان حتی موظف شدند در روز‌های تعطیل هفته هم ساعت کاری خود را برای پخت نان به اتحادیه اعلام کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
0
شما‌ که‌ جایی‌ کارگرای‌ بیچاره‌ نانوایی‌ کار‌ نمیکنین‌ ببینین‌ چقدر‌ عذاب‌ میکشن‌ همسرانشان‌ نصف‌ شب‌ ‌ ساعت۳‌ یا‌ حتی‌ ۲ونیم‌ شب‌ میرن‌ سر کار. تا ساعت‌ ۱‌ ظهر‌ باز ۴ میرن‌ تا‌ ۱۰ شب. روزی‌ ۱۲۰‌ با‌ این‌ اجاره‌ های‌ گرون‌ و‌ جنسای‌ گرون‌ اگر‌ به‌ ما‌ ظلم‌ بشه‌ راضی‌ نیستیم‌ اون‌ نون‌ حرومه‌ مردم‌ باشه‌ انگار‌ گرونی‌ دیگه نیست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->